Нещодавно, вітчізняній рекламі виповнилось 130 років - у 1878 році в царській Росії було створено перше рекламне агентство. Це дійсно подія. Тепер без реклами неможливо уявити собі життя: рекламується все від туалетного приладдя до вручення премії ТЕФІ і інаугурації президента.
Існує декілька версій походження фрази "реклама - двигун торгівлі". Згідно однієї з них, автор - підприємець Людвіг Метцель.
Саме він в 1878 році заснував перше в Росії рекламне бюро. Гаслом нової контори стало: "Оголошення, - є двигун торгівлі".
"Ми знаємо силу агітації... Буржуазія знає силу реклами. Реклама - це промислова, торгівельна агітація. Жодне, навіть найвірніша справа не рухається без реклами. Це зброя, що приголомшує конкуренцію..." (В. Маяковський "Агітація і реклама" 1923 р.)
До правління Петра I, реклама була усною і лубковою - тобто в картинках. Торговці, рознощики, бродячі ремісники навперебій розхвалювали свій товар, наповнюючи своїми криками вулиці міст. Звідси і назва: від латинського reclamare - викрикувати. За указом Петра I для реклами почали використовувати "леткі" листки, що поширювалися по корчмах і ринках.
У XIX столітті панували два види реклами: друкарська - календарі, листки, прейскуранти і зовнішня - вивіски магазинів, корчмарень, складів. У 1880 році в Москві з'явилася перша світлова реклама - електричні лампочки прикрасили вивіску "Пасаж" на мосту Коваля. Паралельно розвивається жанр плаката, над упаковками і етикетками працюють художники. Причому Росія тоді була, що називається, попереду планети всій. Усесвітня виставка торгівельного плаката проходіт в 1897 році саме в Петербурзі.
Після революції 1917 років займатися рекламою стає модним у колах творчої інтелігенції. Наприклад, Маяковський і художник Радченко в 1925 році були відмічені в Парижі на міжнародній художньо-промисловій виставці срібними медалями за цикл плакатів (знамениті "Резинотрест", "Моссельпром" і так далі).
Проте поступово реклама з двигуна торгівлі перетворюється на агітаційний інструмент. Вона усюди: і у газетах, і на радіо, і на вулицях у вигляді плакатів і листівок. Гасла радянського часу спокійно без сміху часто сприймати важко. Досить порівняти плакати часів СРСР з плакатами царської Росії (див.вище).
Текст на плакаті написаний В.Маяковським. Трохи за теперішніх часів двозначний, але таке наше життя...
"Галоші Резинотреста - просто захват. Носить північ, захід, південь і схід". (В. Маяковський).
Реклама повинна нагадувати нескінченно про кожну, навіть прекрасну річ".
Зовнішня реклама радянських часів.
Відео-рекламні ролики вітчизняного виробництва 80-х - 90-х років.